Sajūtu karte
SAJŪTU KARTE ir Annas Hudorožkovas autora projekts. Tā ir jūtu un emociju klasificēšana un sistematizēšana.
Šī karte ir paredzēta gan pašpalīdzībai, gan palīdzība profesiju speciālistiem: psihologiem, psihoterapeitiem, koučam. Man patīk strādāt ar karti lielā formātā, piemēram 1x1,4 m, piekārta pie sienas mācību telpā vai terapeita kabinetā. Ir ērti un interesanti to pētīt kopā ar klientu, īpaši, ja strādājat ar tēmu, kurā ir daudz dažādu sajūtu, tās var būt daudzpusīgas un radīt klientā apjukumu.
Karte pieejama 3 formātos: 30x40 cm, 70x100cm un 100x140cm
Karte pieejama gan latviešu, gan krievu valodās!
SAJŪTU KARTES STRUKTŪRA UN IEKŠĒJĀ LOĢIKA:
Sajūtu karte pamatā ir aplis, kā harmonijas un pilnības simbols. Aplis ir sadalīts uz 12 sektoriem ar dažādām emociju grupām.
Horizontāli ir vienmērīga pāreja no pasīvā uz aktīvo stāvokli (pa kreisi – "atgulties", pa labi – "skriet"), krāsas mainās no zilas uz sarkanu;
Vertikāli ir pāreja no pozitīvām uz negatīvām sajūtām (pozitīvas augšā, negatīvas apakšā), krāsa mainās tīra uz pelēko;
No centra uz perifēriju pieaug pārdzīvojumu intensitāte (aizkaitinājums – dusmas – trakums), tas atspoguļojas krāsas intensitātē: no baltas līdz piesātinātai.
DAŽI PIEMĒRI, KĀ VAR IZMANTOT SAJŪTU KARTES DARBĀ AR KLIENTIEM UN PAŠPALĪDZĪBAI:
1) Jā klientam ir grūti definēt, ko viņš jūt.
Aiciniet klientu tuvoties sajūtu kartei un lēnām paskatīties sājūtu karti. Pajautājiet, kādi vārdi piesaista viņa uzmanību. Pastāstiet par kartes krāsu kodējumu – iespējams, klients var noteikt viņa stāvokļa krāsu vai intensitāti.
2) Emocionāli uzlādētas tēmas risināšanai, piemēram, par mammu vai šķiršanos.
Aiciniet klientu tuvoties sajūtu kartei, lēnām pārskatiet sajūtu kart un skaļi izrunājiet visas emocijas, kuras viņš atpazīst savā tēmā. Kādos kartes apgabalos ir koncentrēti dominējošie pārdzīvojumi? Var pierakstīt klienta nosauktās emocijas, lai pēc tam kopā atgrieztos pie analīzes.
3) Ilgstošā darbā ar vienu tēmu var izmantot vairākas A3 izmēra sajūtu kartes.
Aiciniet klientu iezīmēt pašreizējos stāvokļus tieši kartē ar marķieri. Atgriezties pie šīs kartes pēc mēneša – kas ir mainījies? Tajā pašā vai citā kartes ekzemplarā aiciniet klientu iezīmēt pašreizējo stāvokli. Atkārtojiet pēc mēneša vai gada. Tādā veidā jums un klientam būs skaidra vizuāla izmaiņu dinamika sadarbības procesā par konkrētu tēmu.
4) Spēle, kas māca atpazīt savus stāvokļus.
Īpaši piemērots darbam ar bērniem un pusaudžiem, kuri tikai apgūst savu ķermeni un tajā notiekošos procesus. Iesaki spēli: izvēlies vienu sajūtu un atceries piemēru no dzīves: kādos apstākļos sajūta radās, kā klients to izdzīvoja un kā tika galā. Jūs varat izvēlēties sajūtu apzināti, vai arī varat nejauši izvēlēties sajūtu no kartes vai iemest kauliņu, aprakstot sajūtu, uz kuras kauliņš apstājās.
5) Pašpalīdzībai.
Aizveriet acis un koncentrējieties uz savām jūtām. Kas notiek jūsū ķermenī? Silti vai auksti? Spriedze vai relaksācija? Kādas ir sajūtas?
Ja jūms ir grutības atpazīt savas jūtas, paskataties uz karti un atrodiet vārdus, kuri jūs piesaista. Kā viņi ir saistīti ar jūsu stāvokli? Kas ir līdzīgs tam, ko jūs piedzīvojat? Var pētīt sinonīmus, lai pēc iespējas precīzāk atpazīt savu stāvokli un tā nianses.